Tuesday, May 5, 2009

نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران


نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران این هفته رنگ و بوی خشونت‌آمیز و وسیع‌تری به خود گرفت. تجمع معلمان و کارگران هر دو به خشونت کشیده شد و دل‌آرا دارابی نوجوان متهم به قتل پس از شش سال زندانی بودن، اعدام شد. ده‌ها تن در این هفته بازداشت شدند، در حالی که هنوز از محل بازداشت بسیاری از آن‌ها خبری در دست نیست.
در روز هشتم اردیبهشت ماه در حالی که عده‌یی آن‌سوی مرزها دست به اعتصاب غذای نمادین در جهت حمایت از رکسانا صابری زده بودند، این‌سو و در داخل قضای حداد در مورد اعتصاب رکسانا صابری گفت «اصلا بحث اعتصاب غذا مطرح نيست و وی هيچ مشکل جسمانی ندارد.» و این در حالی بود که روز به روز وضعیت جسمانی رکسانا صابری رو به وخامت می‌گذاشت. اما در حالی که در تهران دانش‌جویان دانش‌گاه‌های تهران در اعتراض به روند غیر قانونی دانش‌جویان پلی‌تکنیکی روزه‌ی سیاسی خود را آغاز کرده‌ بودند، دورتر ادیب شاه ابراهیمی، دانش‌جوی ترم سوم کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانش‌گاه شهرضای اصفهان، به علت اصرار بر پیروی علنی از ‌آیین اهل حق، از دانش‌گاه محل تحصیل خود اخراج شد . هم‌چنین کانون صنفی معلمان اعلام کرد سجاد خاکساری در تجمع معلمان حق‌التدریسی مقابل مجلس به همراه تعداد دیگری از معلمان دستگیر شد. در مشهد مامورین وزارت اطلاعات به منزل علی عبادی از زندانیان سیاسی دهه‌ی60 رفته او و فرزندش را دستگیر و به نقطه‌ی نامعلومی منتقل کردند


در آخرین روز و در چهاردهم اردیبهشت ماه قشقاوی سخن‌گوی وزارت خارجه در حالی‌که دستگاه قضایی ایران رکسانا صابری را به 8 سال حبس محکوم کرده گفت که او یک ایرانی است و از مجامع بین المللی خواست که به حکم او اعتراضی نکنند! باز هم در ادامه‌ی طرح‌های مختلف امنیت اجتماعی، نیروی انتظامی برای کسبه‌ی لاله‌زار تهران مشکل‌‌ساز شد و آن‌ها در اعتراض به این حرکت نیروی انتظامی مغازه‌های خود را به نشانه‌ی اعتراض بستند. سر آخر نیروی انتظامی مجبور به عقب‌نشینی از یکی دیگر از طرح‌های مشکل‌ساز خود برای شهروندان شد. پایین‌تر از تهران زندانی مصطفی کیانی 28 ساله از بند 4 زندان مرکزی اصفهان که 2 سال است در این زندان به‌سر می‌برد، جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شد. هم‌چنین خبرها از اعدام قریب‌الوقوع دو زندانی نوجوان به نام‌های صفر انگوتی و امیر خالقی حکایت کردند. نیروی انتظامی در این روز از برگزاری تجمع معلمان نیز جلوگیری به عمل آورد و چندین تن از آنان را بازداشت کرد. رسول بداقی سخن‌گوی کانون صنفی معلمان تهران از اعضای مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران از جمله بازداشت شده‌گان این روز است. در این روز حدود200 نفر از معلمان کرمانشاه در سازمان آموزش و پرورش این شهر تجمع اعتراضی آرامی را برگزار کردند. اعتراض معلمان کرمانشاه در حالی برگزار شد که در روزهای گذشته اعضای شورای مرکزی کانون صنفی در کرمانشاه تهدید و یا از اجرای تحصن و اعتراض منع شده بودند. پارلمان اروپا نیر روز دوشنبه از جمهورى اسلامى ايران خواست تا «بدون قيد و شرط» ركسانا صابرى، خبرنگار ايرانى – آمريكايى را آزاد كند و در آخرین خبر هفته این‌که وضعیت وحدت دانا زندانی بهایی در زندان شیراز وخیم گزارش شده است.

No comments: