Sunday, April 26, 2009

اقای اوباما ما اماده مزاکره هستیم

اقای اوباما ما اماده مزاکره هستیم
شورای اروپا با صدور بیانیه ای بر یافتن یک راه حل طولانی مدت برای برنامه تحقیقات اتمی ایران تاکید کرده است.
شورای اروپا بازوی سیاستگذاری اتحادیه اروپا است که از وزیران امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه تشکیل شده است.
این بیانیه شورای اروپا که روز دوشنبه هفتم اردیبهشت (27 آوریل) صادر شده از تغییر جهت سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران استقبال می کند و می گوید که اکنون امکان بهتری برای تعامل با ایران فراهم شده است.
شورای اروپا همچنین از خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می خواهد که از طرف این اتحادیه و "جامعه جهانی" امکان آغاز مجدد مذاکرات اتمی با ایران را فراهم کند.
بیانیه همچنین از ایران می خواهد که "با روحیه احترام متقابل" وارد مذاکره شود تا در نتیجه آن هم "منافع ایران در برنامه توسعه نیروگاههای هسته ای غیر نظامی" آن کشور تامین شود و هم "نگرانیهای جامعه جهانی" برطرف شود.
با این حال برخی از طرفداران ادامه برنامه تحقیقات اتمی ایران می گویند استفاده ازترکیب "جامعه جهانی" به جای "غرب" توسط برخی کشورهای غربی، عمدا گمراه کننده است.
طرفداران ادامه برنامه تحقیقات اتمی ایران می گویند استفاده ازترکیب "جامعه جهانی" به جای "غرب" توسط برخی کشورهای غربی، گمراه کننده است. آنها می گویند اکثریت کشورهای جهان، از جمله کشورهای غیر متعهد، نگرانی سیاسی غرب نسبت به ادامه یافتن برنامه تحقیقات اتمی ایران را ندارند.
این گروه می گویند اکثریت کشورهای جهان، از جمله کشورهای غیر متعهد، نگرانی سیاسی غرب نسبت به ادامه یافتن برنامه تحقیقات اتمی ایران را ندارند.
با این همه، شورای اروپا در بیانیه خود می گوید دستیابی ایران به توان نظامی هسته ای "یک تهدید غیر قابل قبول نسبت به امنیت منطقه ای و بین المللی" محسوب می شود.
بیانیه شورای اروپا همچنین اضافه می کند که تحول روابط کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ایران به توافق بر سر این موضوع بستگی خواهد داشت.
ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه تحقیقات اتمی خود تاکید داشته و می گوید غنی سازی اورانیوم تا حد زیر 4 در صد فعلی، آن هم تحت نظارت مدام آژانس بین المللی انرژی اتمی، صرفا برای تولید سوخت مورد نیاز نیروگاهای هسته ای در راستای تولید برق است.

No comments: