Friday, May 15, 2009

مرز یك هویت خاص


بحث زمان و مكان است بد نیست اشاره ای گذرا به این مفهوم بیاندازیم. به تعبیر رسای ویلیام هانوی، "ما تا ندانیم كه بودیم، نمی توانیم بدانیم كه هستیم." بعبارتی: "تداوم اجتماعی مستلزم فرض كردن یك گذشتهء معنا دار . گذشته منبع مهمی است كه در تفسیر این جا – اكنون و در پیش بینی آینده باید به آن رجوع كرد. "گذشته"، بطور فردی، خاطره؛ و به طور جمعی، تاریخ است" با درك این موضوع نكات بسیار بر ما روشن می شود. اكنون می توانیم بفهمیم چرا دموکراسی ستیزان با انتشار آثار جعلی مانند خاطرات ساختگی، سعی در جعل و تحریف تاریخ دارند. همچنین رفتار آنان با ازادیخواهان نیز در همین راستا قابل فهم و درك است. همانطور كه می دانید درایران به تاریخ بسیار اهمیت داده شده است. برای مثال در كتابهای درسی و حتی كلاسهای نوجوانان تاریخ جزیی جدایی ناپذیر از مباحث آنان است. در واقع دموکراسی ستیزان با درك اهمیت این مطلب، تاریخ و خاطرت ایران را مورد حمله قرار داده اند تا به این وسیله زیربنای هویت ایران را نابود كرده و یا آن را دچار تزلزل كنند

جدای از مسئله مذهب هر فردی در بدو تولد هویت هایی را دارا می باشد مانند جنسیت و قومیت، فرد با بزرگ شدن و در نتیجه فرایندهای اجتماعی شدن برای تكمیل هویت خود به گزارهای دیگری نیز نیاز پیدا میكند. در این میان نمیتوانیم به قطعیت بگوییم كه كدام یك از این گزاره ها از دیگری محكم تر است و در واقع به یك مرزبندی مبادرت كنیم. "واژه مرز با اشاراتی كه دلالت های توپولوژیك و جغرافیایی را به ذهن متبادر می كند، استعاره ای است كه استفاده از آن نیازمند احتیاط است؛ به راستی اصلا معلوم نیست كه مرز یك هویت خاص چیست و در كجا قرار میگیرد؛" برای مثال یك فرد بهائی ایرانی با یك ایرانی مسلمان و حتی یك ایرانی بی دین را در نظر بگیرید، هر سه این اشخاص جدای از نوع تربیت، قومیت، جنسیت و مذهب دارای گزاره هایی مشترك در هویتشان هستند كه آن عنصر ایرانیت است. خط و زبان مشترك، پیشینه تاریخی مشترك و ... اما در این میان میتوان دین را یكی از مهم ترین گزارها و مهم ترین وجوه تمایز هویت این سه شخص دانست كه تا حدود بسیار زیادی می تواند دیگر مسائل را تحت شعاع خود قرار دهد


بیان فوق اهمیت ایران را بعنوان خاستگاه شهروندان غیر مسلمان نشان میدهد. حال چگونه میتوان ازشهروندان غیر مسلمان انتظار داشت كه از خدمت به وطن دست بردارند؟ در واقع عشق به ایران، خدمت به وطن، و كوشش در راه آبادانی آن، گوشه ای دیگر از هویت شهروندان غیر مسلمان را تشكیل میدهد. در حقیقت دولت ایران، سعی دارد با دور نگاه داشتن شهروندان غیر مسلمان از جامعه ایران و محدود و محسور كردن آنان، جدای از قرنطیهء آنان, ازانتشارپیام انان سعی در آسیب رسانی به هویت آنان است, نباید اجازه داد که تعصب عقل و هوش را کور کند و ما را یک انسان یک بعدی بسازد و فراموش نکنیم که (بنی ادم اعضای یکدیگرند) و یا( همه بار یک داریم و برگ یک شاخسار)

1 comment:

freedom said...

دوست عزيز مقاله شما تكه اي كوچك از مقاله آنتـــي ورا ميباشد كه در گفتمان ايران و وبلاگ نگاه ديگر چاپ شده است بهتر نبود متن كامل آنرا همراه با منبع مب آورديد؟؟؟؟