Saturday, August 15, 2009

یک عراقی رفت عراقی دیگری امد


پنجمین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

، عضو دیگری از خانواده پرنفوذ لاریجانی ها در حاکمیت این کشور است.
صادق اردشیر‌ لاریجانی‌ آملی متولد‌ سال‌ ۱۳۳۹ درشهر نجف‌ در عراق است. او در سال ۱۳۷۷ به عنوان نماینده دوره سوم مجلس خبرگان از استان مازندران وارد مجلس خبرگان شد و در سال ۱۳۸۰ با حکم آیت الله علی خامنه ای به عضویت شورای نگهبان درآمد.
آقای لاریجانی در یکی مباحثاتی که در سال ۱۳۸۵ درباره منشاء حقانیت و مشروعیت دولت و حکومت در ایران صورت گرفته بود، گفته بود که "فعلیت و کارآمدی حکومت ها به رای مردم بستگی دارد اما رای مردم به حکومت مشروعیت نمی دهد."
به اعتقاد رئیس جدید قوه قضائیه ایران "مشروعیت به معنای حق داشتن حاکمان و به معنای التزام شهروندان است که نمی تواند دایر بر مدار رای باشد."
آقای لاریجانی در هنگام‌ وارد شدن‌ به‌ سال‌ چهارم‌ دبیرستان‌ با فراهم‌ آمدن‌ بورس‌ تحصیلی‌ از دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف‌ عازم‌ تحصیل‌ در یکی‌ از کشورهای‌ غربی‌ بود که‌ با تشویق‌ پدرش به‌ دروس‌ دینی‌ رو آورد.
آیت ‌الله‌ ‌میرزا هاشم‌ آملی پدر لاریجانی ها ‌از بزرگان‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ و قم‌ بوده است.
صادق لاریجانی در سال های‌ تحصیل در حوزه شاگرد خصوصی کاظم‌ حائری و ‌بوده و درس خارج فقه اصول را نزد پدر زنش آیت الله حسین وحید خراسانی از علمای طراز اول فعلی قم طی کرده است. او در بخش‌ علوم‌ عقلی‌ نیز در درس‌ اسفار آیت ‌الله‌ عبدالله جوادی‌ آملی‌ و آیت‌الله‌ حسن حسن‌ زاده‌ آملی‌ حاضر شده است.
فعلیت و کارآمدی حکومت ها به رای مردم بستگی دارد اما رای مردم به حکومت مشروعیت نمی دهد
صادق لاریجانی
آقای لاریجانی از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون به تدریس دروس حوزوی خارج اصول و پس از مدتی به تدریس خارج فقه پرداخته‌ است.
او در وب سایت شخصی اش نوشته است: "در جریان انقلاب در کنار مرحوم والد، در پاره‌ای اقدامات شرکت جسته‌ام و پس از چندی حس کردم تهاجم فرهنگی غرب کمی از تهاجم نظامی آن ندارد و لذا در حد وسع خویش و با بضاعتی مزجاه همّ خویش را در مقابله با این تهاجم فرهنگی قرار دادم. تهاجمی که ایمان مردم را هدف گرفته و قطعاً در راستای اهداف شوم استعماری است. چون نیک می‌دانند این کشور اسلامی با ایمان مردم زنده مانده است نه تجهیزات مادی و اقدامات نظامی."
صادق لاریجانی در دهه ۷۰ خورشیدی دیدگاه های خود را در نشریاتی همچون نقد و نظر، کیهان فرهنگی و ماهنامه صبح منتشر می کرد که نشریات محافظه کار این دهه محسوب می شدند.
عضویت‌ در هیئت‌ امنای‌ دانشگاه‌ قم‌، هیئت‌ امنای‌ دانشنامه جهان‌ اسلام‌ و ریاست‌ هیات‌ امنای‌ مؤسسه‌ تحقیقات‌ کامپیوتری‌ علوم‌ اسلامی‌ از دیگر فعالیتهای‌ آقای لاریجانی‌ به‌ شمار می‌رود. او هم‌ اکنون‌ در قم‌ به‌ تدریس‌ اشتغال دارد.
آقای لاریجانی در آستانه ۵۰ سالگی با لقب حوزوی "حجت الاسلام والمسلمین" پنجمین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران شده است.
برادران او، محمدجواد ‏لاریجانی (از نظریه پردازان محافظه‌کار و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در دوران آقای شاهرودی و رئیس فعلی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی)، علی لاریجانی (رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی)، باقر لاریجانی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران) و فاضل لاریجانی (وابسته فرهنگی ‏ایران در کانادا) هستند که در سیاستگذاری های دهه دوم انقلاب اسلامی تاکنون در ایران نقش‌های متعددی ایفا کرده‌اند

No comments: